onsdag, maj 07, 2014

Sminktips



Alright, för att få det där "retuscherade ansiktet" utan att retuschera, så kan man sminka sig riktigt ordentligt från scratch. Här kommer mitt tips till er som, precis som jag, ibland har problem att täcka allt och känna mig riktigt nöjd.

1: Se till att börja med en bra bas, det är både a och o! En bra bas gör att allt sitter längre framför allt.
Oftast har jag bara en vanlig dagkräm som bas, men till finare tillfällen eller när jag vill känna mig mer "fräsch längre" använder jag primer. I Detta Fallet har jag en primer från loreal, som är vit, och glimmar lite lätt, den ger mer lyster åt huden. Efter att jag applicerat denna tar jag lite "antirynk-serum" under ögonen, vet inte riktigt varför, det har bara blivit en vana att applicera det just där, förmodligen för att det är där jag börjat ana mina första små rynkor....

2: Concealer, till de mörka ringarna under ögonen, brevid näsvingarna, och alla blemmor/finnar, vräk på bara! (Jag använder även concealer till att dölja mina piercing-ärr i ansiktet)

3: Foundation, gärna flytande! Jag gillar att jobba med en ton som är ljusare än min egen hudton, för att sedan jobba fram skuggor med olika sorters puder och solpuder :)

4: Puder, börja med ett ljust puder i hela ansiktet, men lite snålare över kindben, näsa, haka och panna.
De sistnämnda områdena används till ett något mörkare puder. Solpuder överallt där man generellt sett brukar få mycket färg under sommaren. Rouge i centret på kindbenen, så att det liksom blir lite urtonat på ett naturligt sätt.

5: Ögonbryn, fyll i med penna, jag brukar oftast också använda en brun ögonskugga, men nu har jag börjat bli lite snålare med detta, och använder numera endast penna, som jag "duttar" med. Se till att använda en highlighter precis under ögonbrynen, för att höja dem lite.

6: Ögonskugga, börja med den ljusaste, och lägg över HELA ögonlocket, ta sedan en mörkare vid yttre ögonvrån, jobba upp mot ögonbrynet i en halvcirkel, som går ner mot inre ögonvrån. (tänk att den typ ska följa ögonbrynets form, fast vara mycket längre ner) Använd sedan en mörkare ögonskugga, och dutta i mitten på den med mellanton, för en lite mer utsuddad look.

7: Kahjal, där du känner att du vill ha det, jag använder en mörkbrun, och sedan fyller jag i med en kolsvart flytande eyeliner, för en mer dramatisk look.

8: Mascara, börja med en "vanlig, måla på generöst, använd sedan en annan med större borste, och fortsätt måla på ;) Jag älskar att ha mycket mascara!

9: Gör något åt läpparna för guds skull! Jag använder ofta läppenna, läppstift och läppglans, men det duger med bara läppstift eller läppglans för den som känner för det. :)

There you go, så sminkar jag mig :)

Tjohej!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar