lördag, augusti 09, 2014

Drömmande

Finns det något mysigare än att vakna upp tidigt och se solen skymta in genom fönstren, och hur ljusstrimmorna lägger sig så fint över möblemang och golv? Det gör det säkert, men det är i alla fall något jag uppskattar. Nog för att jag har klagat en del på den här extrema värmen som varit, men i jämförelse med en kall och mörk vintergryning, så föredrar jag nog en varm och vacker sommarmorgon, eller en höstmorgon, när alla träden står i olika färger och man känner doften av morgondagg, och luften är lite rå på nått vis samtidigt som man vet att dagen kommer bjuda på en 15 + kanske.

Det finns vissa saker i livet man kan uppskatta riktigt mycket, som många tar för givet. Jag uppskattar saker som vädret, temperaturen, omgivningen, ljudet av fåglar, bruset från vågor, ja allt med naturen kan man väl säga. Jag finner ro i att gå en skogspromenad, och bara se djurlivet, känna lugnet och andas luften. Anledningen är väl mest för att jag bott i stan större delen av mitt liv, och som stadsmänniska märker man direkt skillnaden på cityliv och lantliv. Missförstå mig rätt, jag älskar att bo i stan och ha nära till allt, men jag njuter också riktigt mycket av lugnet på landet.

Det här med att sitta nånstans med sjöutsikt under solnedgången en fredag mitt i sommaren, med ett glas vin, eller en somrig och söt drink, är också något jag älskar. Att bara vara, och känna sig helt avslappnad. Självklart är det inte roligt att sitta så själv, utan jag menar ju då med sällskap såklart. Någon att prata med liksom :)

Näe, när jag blivit miljardär ska jag investera i en sommarkåk, och då säger jag kåk och inte stuga. Ett maffigt palats, en borg, ett slott, en herrgård, nånting riktigt charmigt i gammal fransk lantstil blandat med nånting helt annat, med inredning som faller mig i smaken. Mycket vitt, mycket gammalt, lite industri, lite nytt och självklart lite design. En egen båtplats med en lyxyacht som heter Terejz, ett lusthus med utsikt över både sjö eller hav och natur, en sjö/havsbotten helt utan stenar, klarblå som himlen. Ett vattenfall ska finnas på tomten, och en egen brunn, mest för syns skull. Skulle inte heller klaga om det fanns en pool med pooltak och infrafärme, så att man kan bada under vintern och se ut över det frusna landskapet. Många blandade önskemål här, eller nej, krav ;) Men är man miljardär så finns det inga begränsningar, så lika bra att bre på ordentligt :) Kortfattat: Jag ska bli svinrik, sen ska jag köpa detta ställe, och sen ska jag njuta av det till fullo, tillsammans med alla människor i mitt liv som står mig nära. Låter som en hållbar plan, det kör vi på. ;)

Nånting så makabert att alla vill vara där och hänga, nånting så stort att alla får plats att vistas, och nånting så vackert att ögat aldrig vill blunda mer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar