tisdag, augusti 12, 2014

Bygga gelenaglar

Vaknade kl 3 i morse, och kunde inte somna om. Passade på att göra naglarna ;)

Jag tänkte faktiskt dela med mig av min teknik, för er andra där ute som är intresserade av att prova själva. Allt ni gör i så fall är på egen risk och jag tar inget som helst ansvar för om det skulle bli misslyckat. Jag har inget diplom, utan är självlärd, men har de viktigaste kunskaper som krävs för att kunna göra detta utan att det ska gå helt galet. Jag har varit aktiv med nagelbygge sedan 2009, vilket då är 5 års erfarenhet på amatörnivå. Jag har inte bara läst på ordentligt, utan också tittat på många youtubefilmer för att lära mig så mycket som möjligt. Trots detta gör jag ändå på mitt eget sätt, och är grymt nöjd med det, och jag har aldrig haft problem. Jag har även gjort naglar på x antal personer, som varit nöjda. Kommer man till mig som kund, ska man veta att jag är mycket noggrann vad gäller hygien, och man kan därför känna sig trygg i att risken för smittsamma hudsjukdomar, nagelsvamp och bla bla bla är minimal. Jag rekommenderar inte vem som helst att börja göra egna naglar hemma, det är viktigt att man har tålamod, läser på ordentligt och sen är det bra att ha ekonomin till det också. Mitt nagelbygge har kostat mig ca 20 000 dessa 5 år, men då har jag också gjort naglar på andra. Köper man produkter enbart till sig själv är det lätt hänt att de hinner bli dåliga innan de använts upp, och det är därför bra att planera och tänka igenom innan man går och köper massa prylar. Ett startkit är bra i så fall, om man är sugen på att testa, och det kan räcka ett bra tag faktiskt, men tyvärr får man inte med allt det där roliga, utan bara basgrejerna och kanske nån enstaka dekor. Just dekoren är väl det som kostar mest, och det går åt mycket av det, så ibland lattjar jag bara med lite lack, eftersom även de behöver gå åt ;) Jag handlar de flesta av mina produkter hos farsibella, och en del hos nagelgiganten. Geléerna kommer från farsibella, som enligt mig säljer den bästa sorten.

Här kommer min steg för steg guide, och kom ihåg - jag gör på mitt egna sätt, så det finns inget rätt eller fel här om du känner för att vara kritisk, men jag tar gärna emot kritik och idéer om du vill dela med dig.

Börja med att avlägsna gammalt lack och dylikt om du har rester kvar. Ta sen en fil (buffer) och rugga upp naglarna försiktigt för att få bättre fästyta. Klipp naglarna vid behov. Glöm inte att trycka tillbaka nagelbande
Tvätta sedan naglarna ordentligt, det räcker inte med tvål och vatten, det ska vara bakteriedödande.

Här hittar du nagelvård till bra priser.



Leta fram tippar i rätt storlek, och limma på dem, se till att trycka ordentligt så det inte blir luftbubblor, för då kan nageln släppa.
Kapa sedan till önskad längd, använd helst en sån här nagelklippare, det kan spricka om du använder en vanlig sax.
Fila sedan bort lite av det vassa på tipparna, samt buffra lite för att få bort överskott av lim.

 

Tvätta naglarna igen när du har filat klart.
Jag applicerar X-Lift före gelen, för att få bättre fästförmåga.

 

Börja med basgelé, och ta inte för mycket! Tryck ut den ordentligt och lyft inte penseln för mycket, då kan bubblor uppstå. Jag har 90 sekunders timer på min uv-lampa, och kör tumme för sig / fingrar ihop. (Tar man alla naglar samtidigt kan gelén lägga sig snett på tummen)

 

Ta sedan annan valfri gelé, jag använde 1 Phase Gel idag, den är lite allt i ett, men kör annars med Building gel, white, pink etc. Jag la på 3 lager av denna, och direkt efter applicering håller jag nageln uppochner en stund, för att de ska forma sig själva lättare och snabbare.
Efter att bygget är klart kan man lägga på Shining Gel om man vill, men jag hoppar över det eftersom jag tycker att det blir tillräckligt bra med topplack över. Tvätta bort kladdet med Clean Off Solution.

 

Nu är det dags att fila bort alla ojämnheter! Detta kan ta tid, speciellt om du har lyckats få gelé över nagelbanden och utanför nageln. Undvik därför det till varje pris!
Här brukar jag avsluta med nagelbandsolja, och massera in den ordentligt, sen vänta en stund innan jag fortsätter.

 

När det är dags för dekor så tvättar jag händerna noggrant innan jag börjar.
Jag valde idag att måla med 5 olika nyanser på tipparna, och dekorera med svart dekorlack och guldglitter, sen topplack :)


 

 

Oh så tjusigt det blev ;) Äsch, det är Michael Kors klockan som gör det, med en sån blir alla händer vackra ;) hihi



4 kommentarer:

  1. Visserligen ett väldigt gammalt inlägg men om du läser ändå kanske ;)
    Tycker dina steg verkar jättebra men jag kan inte riktigt förstå varför du sätter vita tippar och så pass högt upp ? Det ser väldigt märkligt ut och något en nybörjare gör :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vita tipparna fick det bli därför att av alla sorter som fanns hemma, så är just dessa lite hårdare och jag var mitt i en flytt, så jag behövde bättre stabilitet! :) Hur högt upp de hamnar, är beroende på egna nagelns längd, och mina va korta! Dessutom är dessa tippar utformade med en skarv på undersidan, som ska ligga mot den egna nagelkanten - därför är det inte så enkelt att välja vart de ska sitta. i så fall får man köpa tippar utan skarv! Det är alltså inga vanliga lösnaglar, utan bara en tipp, dvs förlängning ;)

      Radera
  2. Hej! Du kanske läser även fast detta är gammalt, hur länge sitter de du gör hemma? Mina sitter högst en vecka :(
    Målade du bara med lack över som du kan ändra sen eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Roxanna! Hur länge de sitter varierar lite beroende på hur tjockt lager med gele jag lägger på. ju tjockare, desto längre hållbarhet. Längsta dom suttit är typ 1,5 månad :)
      Har även märkt att hårdare tippar är en faktor för hållbarhet, knäcks inte lika ofta!

      Jag målade med lack över allt men man kan ju inte använda nagellacksborttagning på gelen utan att den börjar luckra upp sig, så jag brukar fila bort lacket om jag känner för att byta :)

      Radera