lördag, augusti 02, 2014

Hitta nya vänner

När man är nyinflyttad, eller vad man nu ska kalla det, så kan det vara fruktansvärt jobbigt att hitta folk att umgås med. Man går ju inte in på ICA och frågar en främling om en fika direkt. Oftast krävs att man hittar ett jobb eller börja plugga. Då är det liksom ganska så lätt att knyta nya kontakter, och låta det kontaktnätet växa. I vilket fall är det svårare att skaffa sig nya vänner i vuxen ålder, p.g a att det finns så mycket fördomar och skitsnack. Det är nästan så att man håller sig undan ifrån vissa bara för att skydda sig själv typ :P

Badoo har vi ju t.ex. Där kan man ju välja att chatta med bara tjejer om man känner för det. Men killar då? Näe, det går faktisk inte. Alltså att skaffa killkompisar är typ omöjligt, för alla skriver typ samma sak. Hej, tjena, snygging, får man komma över en sväng? Har du lust att ses och ta en drink? Vill du komma hem till mig inatt?

Hur bär man sig åt för att skaffa killkompisar då, utan att de automatiskt ska tro att man är intresserad?
Det är fruktansvärt svårt som tjej att veta hur man gör utan att verka flirtig. Så på det planet ger jag upp helt, och låter de komma till mig istället :P

Nåja, i datingsyfte så kan Badoo få massa pluspoäng från min sida, det är en bra sajt, och jag tror att många har funnit kärleken därigenom.
Och vad gäller att skaffa vänner så är det nog lättare att skaffa tjejkompisar (när man själv är tjej) för att sedan lära känna deras gubbar eller nått :P

Jag provade på att gå med i några olika "hitta nya vänner" grupper på Facebook.
Skrev ett inlägg om att jag inte känner nån typ, och skulle vilja hitta lite nya vänner. Fick svar direkt, och det slutade med att vi var 4 stycken som gick ut och åt middag tillsammans, varav en av dessa också var nyinflyttad, så det var ju lite intressant. Sen är det ju inte lätt att få det att klicka på en gång, men trevligt var det att hitta på något helt annat i alla fall :) Vi satt och pratade en hel del om allt möjligt, drack lite, och sen blev det en lång promenad genom stan, och en i sällskapet passade på att berätta om stadens kultur och historia. En fotograf hade vi med oss också, som tog en massa härliga bilder på allt möjligt, men mest fontäner och byggnader med annorlunda arkitektur.

När vi hade lekt färdigt så rullade jag hemåt med cykeln, lagom berusad med, men jag tog det lugnt.
De finns mycket konstigt folk här, som beter sig underligt. Jag såg en man med skadat/blodigt ben och krycka, som stod och skrek åt ingenting, och samtidigt kastade en cykel flera meter framåt. Sen andra människor som skriker konstiga saker. Nog för att jag är van vid att bo mitt i stan, men det här känns inte lugnt och tryggt nånstans. Hoppas på att det kanske blir bättre nu när sommaren snart är över.

Vi får väl se hur det går med vänsökandet. Jag känner i alla fall att det är otroligt viktigt att ha folk att umgås med, så att man inte sitter inne och isolerar sig själv. Speciellt när man står utan jobb. Då kan det vara farligt för ens sociala sidor att bara sitta inne. Det kan bli svårt då att ge sig ut på nytt och våga ta för sig.

Så, att skaffa nya vänner när man är arbetslös och nyinflyttad är alltså inte lätt, men tack vare facebook är det idag rätt så enkelt, eftersom alla (eller de flesta) som går med i dessa grupper vet vad som gäller. Vill man dejta går man till en dejtingsajt helt enkelt.

//En med erfarenhet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar