måndag, augusti 04, 2014

Måndag och tillbaka till verkligheten?

Jag är fortfarande reserv på att få komma in på en utbildning nu i höst, men trots det känner jag att jag behöver få in extra cash vid sidan av, så att man åtminstone har råd att bo och äta utan studielån.

Egentligen kan man säga att jag fortfarande har semester, men nu börjar jag tröttna nåt så fruktansvärt mycket på att bara sitta hemma och göra nada. Så, som en KBT terapeut på mitt gamla jobb en gång på ett möte sa: Vad kräver jag av situationen / vad kräver situationen av mig? Med betoning på att alternativ 2 tydligen skulle vara det mest hälsosamma sättet att se på problemet.
Det är ju faktiskt rätt logiskt, eftersom man kommer ingenvart om man enbart har massa krav och inte är anpassningsbar för fem öre. Därför tänker jag nu vidga mina vyer och istället anpassa mig och allt jag gör utefter situationen. Då borde det kanske gå lättare.

Här har vi ett exempel: Jag kräver en inkomst, men det är inte så jädrans lätt att bara fixa det så där hux flux.
Men situationen kräver av mig att jag ska jobba röven av mig för att lyckas, och då är det ju bara att bita i det sura äpplet och göra det, eller hur?

Nu är det inte så att jag bara har skitit i att söka jobb, utan det är mest otur jag drabbats av, och alldeles för många nej, och det tär, det är skitjobbigt. Då behöver man ibland en brejk för att återhämta sig och samla nya krafter, och sen ge sig ut på nytt och bara terrorisera alla arbetsgivare med cv:n.
Eller ja, kanske inte överdriva... som när man går på a-kassa och ska söka massa massa jobb bara för att ha sökt, och både de arbetslösa och arbetsgivarna stör sig på att folk som inte är behöriga eller inte är intresserade söker bara för att det är en regel. Detta förstör otroligt mycket för de som verkligen är intresserade. Näe, dum regel tycker jag, och tänker därför fortsätta försöka utan hjälp från arbetsförnedringen. Jobbcoachning och möten och grejer säger jag inget om, det kan vara nyttigt, men jag går hellre utan a-kassa än att ha massa krav på mig att göra ditt och datt som enligt mig själv är dyrbar tid som kan läggas på något viktigare.

Situationen kräver av mig att jag ska göra något åt situationen, så då gör jag det, fast på egen hand.
Jag är en smart tjej, jag löser detta ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar